Ubud & gili T - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marlijn Meyers - WaarBenJij.nu Ubud & gili T - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marlijn Meyers - WaarBenJij.nu

Ubud & gili T

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

21 April 2016 | Indonesië, Ubud

Woensdag 20 april - dag 3
Ubud
Na een Balinees ontbijtje, nee denk niet gelijk aan nasi, maar volgens het hotel was een banana pancake en wat fruit Balinees genoeg, ging ik op weg naar Ubud Yoga House. Lopend met Google maps, kwam ik na 25 minuten lopen in de warmte (de zon scheen niet, maar het was toch een behagelijk 31graden al zo vroeg) op een smal pad door de rijstvelden. Maar google maps zei dat ik nog steeds goed ging en als google het zegt. Jup, na even doorlopen zag ik het mooie huisje midden tussen de rijstvelden. Daar aangekomen werd ik welkom geheten door Sheila, de eigenaresse en zo bedacht, zo gedaan zat ik om 09.00uur op mijn yoga matje van het intens mooie uitzicht te genieten. In NL heb ik zo'n 5-6x Bikram yoga gedaan (dat is in een zaal van ongeveer 35-40graden) maar nu werd het een pittig lesje Flow yoga, in combinatie met Bikram, want ja, de buitentemperatuur was gewoon graadje HOT! Het was een heerlijke les en ik was meteen verkocht. Zo schreef ik mij meteen in voor de meditatie les van 17.00uur. Na de les ging ik op zoek naar een marktje (niet gevonden) maar regelde ik wel een simkaart en mijn vervoer naar gili Trawangan voor morgen. Ik besloot na extreem veel en lang gelopen te hebben in de hitte, toch een fiets te huren en fietste daarmee naar Sage, een lunchtentje. Bijna iedereen verplaatst zich hier op een scooter, maar ik op een scooter in combinatie met links rijden (ja dat vergeet je snel), de extreme drukte op straat en vooral de coulante weggebruikers die je graag voorrang verlenen (ahum) was ik bang dat ikmezelf het ziekenhuis in zou rijden. Vandaar dat ik, as a dutchie, een fiets huurde. Een toffe mountainbike waarmee ik de straten doorracede en verwonderde blikken kreeg. Heerlijk gegeten en daarna besloten bewust met de fiets te verdwalen. Ik kwam langs mooie rijstvelden, vele tempels en vooral veel glimlachende (of uitlachende) gezichten. Google Maps richting Spa, want het was tijd voor ontspanning. 1,5uur lang me als een prinsesje gevoeld met een massage, een scrub en vervolgens een bloemenbad met een adembenemend uitzicht! Na een douche tussen het groen voelde ik me als herboren inclusief het pasgeboren baby-zachte huidje en vervolgde ik mijn fietstocht. 20 minuten bergopwaarts om even neer te strijken voor een sapje alvorens ik naar de meditatie ging. Over de meditatie les kan ik vrij kort zijn: ik ben namelijk meerdere malen in slaap gevallen, dus heel veel heb ik er niet van meegekregen. Ik ben ervan overtuigd dat het een goede les was, de stukken die ik heb meegekregen waren waardevol, maar toch een jetlag die de les verstoorde. Anyways, uitgeslapen zat ik terug op mijn fiets toen er een intense stortbui uit de niet zo heldere hemel kwam vallen. Doorweekt, maar echt dat het water in m'n rugzak stond. Voordat ik een schuilplek had gevonden, was ik al een verzopen kat, dus toch maar hard doorgefietst. Hilarisch moet dat er voor de locals uitgezien hebben. Na een kledingwissel heb ik heerlijk gegeten in de buurt en daarna moest ik mijn tas gaan pakken. Ubud is veel veranderd in de afgelopen 7jaar. Van in mijn herinneringen een idylisch kunstdorpje naar een hoofdstad met evenveel toeristen als locals, maar toch heeft het mijn hart opnieuw gestolen. Sad to leave, zelfs zonder duik in het mooie zwembad, maar nieuwe plekken wachten. Op naar de gili's!

Donderdag 21 april - dag 4
Ubud - Gili Trawangan
Vroeg een wekker gezet, zodat ik voordat het busje kwam, nog even een lesje yoga kon meepikken om vervolgens buiten de deur nog te ontbijten. De les was weer fijn, op een iets rustiger tempo dan de les gisteren. Op aanraden van Sheila bij Sari Organic gaan ontbijten, waar ik genoot van een heerlijke omelet met een gratis prachtig uitzicht. Op mn fiets snel terug om te douchen en m'n backpack weer in te pakken (altijd een uitdaging) Daar was ik uiteraard nog niet mee klaar toen om 10.50uur de telefoon ging dat het busje er was. Hij zou er rond 11.15uur zijn namelijk. Gehaast alles in m'n backpack gepropt en hup de bus in. Waar 3 Nederlandse jongens geduldig zaten te wachten, excuses in het Nederlands waren snel aangeboden en zo begon de reis. Nog wat tussenstops en 1,5uur verder kwamen we aan in Parang Bai, de haven. Hier werden we met zo'n 300andere (voornamelijk) toeristen in een overdekt vierkant gezet om op de boten te wachten. Zo vroeg als dat busje kwam, zo lang liet de boot op zich wachten, maar vervolgens heb ik genoten van de frisse wind gedurende de overtocht. Gearriveerd op gili Trawangan was ik helemaal blij! Een mooi bountyeiland met witte stranden en helderblauwe zee, yes! Nog blijer werd ik bij het zien van mijn accomodatie! Een klein bungalowtje met eigen hangmat en zithoek buiten en een prachtig zwembad. Na het uitpakken van de kleren die nog nat waren van mijn tropische douche op m'n fiets, besloot ik een plons in het zwembad te nemen. Heerlijk! Lekker gegeten in een heel rustig tentje (als in, ik was de enige gast) en daarna weer terug naar mijn paleisje! Ik had alweer m'n volgende ochtend - spot gevonden: de volgende dag stond er om 07.30uur yoga-les gepland. Lekker naar bed met mijn avondparfum: anti-muggenspray. Waar ik in Ubud geen een keer ben geprikt, had ik op gili T al 6 muggenbulten in 2 uur.

Vrijdag 22 april - dag 5
Gili Trawangan
Vroege wekker om weer een klasje Yoga te doen. Dit keer bij the Yoga Centre. Op mijn fietsje en met Google Maps ging ik op pad. Na nog geen 3 minuten fietsen kwam ik aan in een groene oase met kleurijk meubilair (houten banken met kussens dus). Er was 1 andere cursiste, dus volledige aandacht van de docente. Een heerlijke, maar pittige les, waarna ik mezelf trakteerde op een smoothie bowl en een sapje. Ik weet niet of ik het al gezegd had, maar het eten hier! ik houd ervan en ze maken overal een kunstwerk van. Op m'n fietsje vervolgens naar de haven om mijn terugreis te regelen en ook de opties voor duiken te bekijken. Bij het zien van de duik spullen, was ik alweer om. Ik heb 2 keer eerder gedoken, maar nooit mijn PADI open water gehaald, maar helaas gaat dat nu ook niet lukken, omdat je daar 3 dagen voor nodig hebt. Het werd dus een discovery dive, waar ik eerst even een opfriscursus theorie en een proefduik in het zwembad voor kreeg. Tussendoor even lunchen, bij the Yoga Centre, want s'ochtends bij de lunch had ik al ontdekt dat hier heeeeeel veel keus was. Een heerlijke salade en wat hummus met groente at ik in mijn treehouse. Om 14.00uur terug naar het duikcentrum, bleu Marlin (mijn internationale naam is Marlin, want Marlijn is erg moeilijk voor de locals) en met de boot het water op. Luca, mijn Italiaanse instructeur, was erg profesioneel maar ook super aardig en gezellig, wat mijn duik een succes heeft gemaakt! We hebben veel schildpadden (zoooo groot) gezien en allemaal bijzondere vissen, super gaaf. Op mijn volgende reis ga ik sowieso mijn PADI halen! Eenmaal terug op het eiland heb ik mijn eerste(!) biertje gedronken, niet eens een Bintang, met m'n duikinstructeur. Daarna ben ik het eiland rondgefietst, wat in totaal nog geen 25minuten duurde. Ik was op zoek naar een mooie zonsondergang, maar daar was het te bewolkt voor. Eten weer bij the Yoga Centre, want dat was zo goed bevallen en daarna weer lekker naar mijn plekje.
Hoewel gili Trawangan een echt party-eiland is, heb ik vooral veel geslapen en genoten van al het moois en rustgevends wat het eiland mij te bieden heeft. Morgen ga ik naar Canggu voor de start van de I Love Healt Retreat, samen met 9 meiden. Deze dagen waren dus stilte voor de storm, maar super veel zin om de meiden weer te zien en de retreat te starten!

Zaterdag 23 april - dag 6
Gili Trawangan - Canggu
Toen de wekker ging om 06.45uur heb ik mezelf weer omgedraaid en besloten dat vandaag een hele goede dag was om uit te slapen. Dus om 09.00uur vertrok ik weer richting the Yoga Centre voor een heerlijk ontbijt. En met mijn keuze stress besloot ik ook gewoon een gerecht (warme havermout met kokosmelk, banaan, rozijnen en kaneel) mee te nemen voor op de boot/in het busje op weg naar Canggu. Na afscheid genomen te hebben van mijn heerlijke verblijf en de vriendelijke mensen ging ik weer bepakt in 33graden en volle zon op weg naar de haven. Eenmaal op de boot had ik een heerlijk ligplekje op het dek van de boot. De reis was daardoor erg comfortabel.
Eenmaal in de haven, werd ik samen met 4 anderen in een comfortabel busje gestopt en begon de reis naar Canggu via Sanur en via Seminyak. Al gauw had ik in de gaten dat ik, ondanks het rijgedrag van de chauffeur, door drukte op de weg niet op tijd zou zijn voor de openingslunch van de retreat. Dus ik heb Daisy op de hoogte gesteld en begon maar vast aan m'n overheerlijke oats op de achterbank van het busje.
Na veel file en een extra 3euro, zodat hij me bij het Frii hotel af zou zetten, kwam ik dan aan in Canggu. -terwijl ik dit typ, enkele dagen later, wordt mijn kamer schoongemaakt. Maar nu is hij schoon, dus ga ik douchen! Ik typ snel verder, Liefs -

  • 26 April 2016 - 14:29

    Mama:

    Hey Marlijn, zo te lezen geniet je volop!!! Maak er nog een mooie week van.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlijn

Wanderlustig met een voorliefde voor exotische bestemmingen.

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 15940

Voorgaande reizen:

12 Maart 2017 - 12 Juli 2017

Melbourne!

27 Oktober 2016 - 05 Februari 2017

Aruba

27 Augustus 2016 - 09 September 2016

BALI

18 April 2016 - 01 Mei 2016

Bali!

01 November 2015 - 12 November 2015

Marokko

04 Juli 2014 - 24 Juli 2014

Sri Lanka

07 Maart 2014 - 11 April 2014

Gambia - Go for Africa

Landen bezocht: