De eerste dagen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marlijn Meyers - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Marlijn Meyers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Marlijn

09 Juli 2014 | Sri Lanka, Colombo

Meer dan 200 km, minimaal 30 flessen water, 3 verschillende hostels, minstens 10 muggenbulten (wat overigens niet voor Rosa geldt) en nu al ontelbaar veel ervaringen. Hieronder een (uitgebreid) reisverslag van de eerste dagen!

Dag 2 - Colombo
Match day!
Na een prima 2de vlucht, met een iets minder luxe vliegtuig, landde ik met een half uur vertraging op Colombo. Na de paspoortcheck vond ik Rosa erg eenvoudig! Gek om een bekende te hebben die op je wacht aan de andere kant van de wereld. Sowieso is het wel fijn om blanken te zien, want die zijn hier erg zeldzaam. Eenmaal buiten vonden we vrij eenvoudig een ATM en de (juiste?) bus naar de stad. Rosa was goed voorbereid en eenmaal op het busstation, we hadden de goede bus, hadden we al snel een tuktuk naar ons hostel. 'S ochtends om half 8 ontwaakte de stad, terwijl wij erg toe waren aan een bed. Zo vroeg was de temperatuur al 28 graden en de luchtvochtigheid is ook erg hoog.
Het hostel zag er erg goed uit, maar helaas waren onze bedden in de dorm nog niet klaar. We hebben spullen gedropt, ontbeten en zijn toen de stad in gelopen. Na het een beetje zoeken hadden we het park gevonden en hebben we even heerlijk gezeten. Eenmaal bij het museum, hadden we het briljante idee een ijsje te halen en deze voordat we naar binnen gingen op te eten. Helaas viel het ijsje enorm tegen, het smaakte naar rozen, en werden we gepasseerd door minimaal 100 locals. Dat werd achteraan sluiten in de rij. Helaas betaal je hier als westerse ook 10x zoveel voor het museum dan de locals. Of ze hadden met z'n heel velen een goede Groupon actie, maar dat denk ik niet.
We waren zo ontzettend moe dat het museum iets minder interessant was dan normaal en we besloten om naar het hostel te gaan in de hoop dat onze bedden klaar waren. Omdat vanavond de wedstrijd tegen Costa rica was, besloten we even te checken of de kroeg die tot laat open was ook het voetbal uit zond. Goed dat we dit gedaan hebben, want de kroeg zat er niet! (Onze lonely planets zijn uit 2012.) na een heerlijk vers sapje, een tuctuc ritje en een lekkere douche was het tijd voor ons middagdutje. Rond half 6 hebben we een tuctuc genomen naar galle green beach, een stukje pak langs de zee wat ons een beetje deed denken aan een kermis. Omdat het onz. eerste avond was besloten we heel veilig bij een lokaal standje 2 hele pittige gerechten te eten.. Wel erg lekker. Later hebben we onder het genot van een frisdrankje (we hoopten op een biertje aangezien het lion ginger beer heette) genoten van het uitzicht aan zee, nadat we even natte voeten (en benen) hadden gehaald in de zee. Vervolgens op weg naar het hostel in een restaurantje een (echt) biertje gedronken, gekaart (met een nogal geïmproviseerd stok kaarten) en de wedstrijd van Argentinië gekeken. We besloten in het hostel de wedstrijd Nederland - Costa rica te kijken omdat er in Sri Lanka zelf geen enkele kroeg tot zo laat open is. (De wedstrijd begint bij ons om 01.30) Na een fijne douche ben ik beneden in m'n oranje shirt gaan zitten en nog wat gekletst met andere reizigers. 5 minuten voor de wedstrijd heb ik Rosa wakker gemaakt en hebben we samen de wedstrijd gekeken, helaas voor ons verlenging en zelfs penalty's wat ervoor zorgde dat we pas om half 5 weer in bed lagen. Omdat we zo moe en ver weg waren, voelde we niet de spanning zoals in Nederland. Maar we waren erg blij met de reddingen van Krul. (Ook omdat er 2 irritante jongens bij kwamen zitten die besloten voor Costa Rica te zijn.. Waarschijnlijk uit jaloezie, ze kwamen uit Engeland!) heel snel gaan slapen erna!

Dag 3 - zondag - Colombo
We hadden besloten om echt wel wat uur slaap te pakken, dus de wekker ging pas om 12 uur, na toch een enkele x wakker te zijn geworden van onze mede-reizigers, die duidelijk niet zulke nachtbrakers waren. Ik lag zelfs te diep te slapen om de wekker van m'n bovenbuurman te horen (die stond op snooze terwijl hij was douchen!) Eenmaal wakker en aangekleed en veel te laat voor het ontbijt besloten we de bus te pakken naar het treinstation om tickets te kopen voor de trein van morgen. We vertrekken om 7.00 am (!) naar Kandy, dus beloofde we elkaar vroeg naar bed te gaan. Het is nu 00.19 als ik dit typ, dus helemaal gelukt is het niet. Na een korte wandeling vanaf het station kwamen we bij het door ons uit de lonely planet gekozen eetcafé, dicht.. We staken over en liepen een t-lounge binnen. Hier hebben we heerlijk ontbeten/geluncht en super lekkere thee (Sri lanka's nummer 1 exportproduct) gedronken in een ontspannen sfeer met fijne muziek. (Sri lanka heette vroeger Ceylon, vandaar de naam Ceylon thee) Daarna hebben we vooral rondgewandeld en een aantal dingen bekeken. Ook zijn we een stubha beklommen, waar we mooi uitzicht hadden over Colombo. Weer met een kleine stoet locals voor ons (hoe krijgen we het voor elkaar) die net iets eerder arriveerden. We hebben ook de president voorbij zien komen in een colonne, al was deze iets minder lang dan in Gambia. Na een plaatselijke simkaart geregeld te hebben (dat niet al te makkelijk ging) besloten we naar mount Lavina te gaan. Een plek buiten Colombo aan het strand met veel eetcafés waar het volgens onze bijbel (the lonely planet) goed toeven is. De weg ernaartoe was al een beleving, omdat er wel honderden bussen alle richtingen op rijden. Met behulp van een aardige local en een hulpje van een buschauffeur kwamen we bij de juiste busstop. De bussen zijn meestal vol en warm en ze rijden hier als gekken. Ik weet dat ik dit ook zei over Gambia, maar het is hier nog erger. Ook het links rijden is nog een aandachtspuntje met oversteken! Na een leuke rit kwamen we aan op het strand en hebben we een korte wandeling gemaakt. Na wat verse ananas ploften we neer bij het tentje La Voilee Blanche, waar we heerlijk gegeten hebben onder het genot van biertjes, cocktails en een ondergaande zon. Later dan gepland besloten we dat het hoog tijd was om naar ons hostel terug te gaan. Volgens de ober was het veilig om de bus terug te nemen. Een bus aan houden is hier een skill die we nog moeten ontwikkelen, want als je wilt vragen of ze stoppen bij een bepaalde halte gaat het niet snel genoeg en rijden ze door. Gelukkig waren er 2 aardige locals (Sri lankezen is het volgens ons, maar blijft raar klinken) die ons hielpen en na een paar minuten en 100 gestopte tuctuc's (you need taxi?) zaten we in een bus die veel voller was dan overdag. De locals stonden zelfs op voor ons nadat de chauffeurhulp (degene die het geld int en ons vertelt wanneer we eruit moeten) dat aangaf. Na een korte rit kwamen we weer bij ons hostel waar we onze nieuwe Chinese kamergenoten ontmoetten. Na een kort gesprek (meestal over reisroutes) en een heerlijke, meer dan welkome douche liggen we nu lekker in bed. Nu snel slapen want de wekker staat om 05.40, fuck it's monday ;) sweet dreams!